Jaarverslag toerisme 2019


 
Lier: Schepen voor toerisme Rik Verwaest stelde samen met Lieve Lettany van Visit Lier het jaarverslag toerisme 2019 voor.
“Alles bij elkaar genomen was 2019 opnieuw een goed jaar voor het Lierse toerisme. We bevestigen de trends van 2018. Daar mogen we uiteraard de weergoden voor danken, onze vele toeristische partners, de lokale horeca en ons team Toerisme”, zegt schepen Rik Verwaest.

“In 2018 hadden we een absoluut topjaar in het toerismekantoor met een toename van 37,2% aan bezoekers t.o.v. 2017. We gingen uit van een lichte terugval na zo’n recordjaar, maar stellen vast dat er zelfs nog een lichte groei van 1% was, tot 36.800 bezoekers. Dat is ons beste resultaat in 7 jaar tijd en op één na beste resultaat sinds de tellingen in 2007. Het recordjaar 2012 komt dus in zicht!
Het aantal rechtstreekse klantencontacten daalt gestaag sinds 2012 vanwege de toenemende digitalisering. Dit zien we ook in onze al jaren snel stijgende bezoekcijfers van onze website visitlier.be: 438.976 paginaweergaves, een stijging met 14,3% en 88.953 gebruikers, een stijging met 17,2%. Dat er na dat websitebezoek toch zoveel bezoekers nog steeds het kantoor bezoeken bewijst onze keuze voor de verhuis naar de historische raadzaal.
Bij de geregistreerde bezoekers ontvingen maar liefst 4.254 buitenlanders, een stijging van 7,97%.
Een opvallend cijfer is dat van de gidsbeurten, dat al sinds 2008 gestaag daalde door de digitalisering. Zowel het aantal van 552 groepen (+3,1%) als het totaal van 10.491 deelnemers (+9,6%) zitten in de lift. Een mooi resultaat dat te danken is aan de vele inspanningen van onze gidsenvereniging Argus.
Het Stadsmuseum had een topjaar met 8.388 bezoekers. Dat is het beste resultaat sinds de opening van Bruegelland in 2012. We verwachten de komende jaren nog aanzienlijke groei door de start van de schoolbezoeken.
Bij de toeristische attracties zien we sterke stijgers bij Huis van Oscar (+66%), het Abarth Works automuseum (+12,5%) en Citygolf (+8%). De Moedige Bootvissers (-6,4%) en Gummaruskerk (-0,5%) hadden beide een lichte daling, maar blijven beide met voorsprong onze grootste klassieke publiekstrekkers. Cycling Dinner (-18,9%) had een minder jaar door de hittegolf, maar blijft een ijzersterk concept.
De allergrootste bezoekersattractie blijft, ondanks een lichte daling van 4,7%, het zwembad Lago Waterperels: 361.164 bezoekers.
Meeste hotels en B&B kenden een stagnatie tot lichte daling, al hebben Hof van Aragon (+38,5%) en Zimmerhof (+8,3) opnieuw mooie groeicijfers. Ook het vernieuwde B-Inn heeft met 5718 overnachtingen haar start niet gemist”, verduidelijkt Rik Verwaest. (MSL/foto’s MSL)

www.lier.be/Home/Jaarverslag_Visit_Lier_2019

 

 

Dit artikel delen op social media

Tweet